گلیم چیست ؟
نوشته شده توسط : الهام مهرجو

گلیم فرش، دست بافته‌ای ساده است از تار (پنبه یا پشم) و پود (پشم) که معمولاً از پشم حیوانات اهلی بر دار افراشته، بافته شده که هر منطقه طرح مختص به خود را داراست و عموماً به عنوان فرش کاربرد داشته‌است.برخی از خریداران به دنبال خرید محصولی به جز فرش ماشینی هستند . تنوع در محصولات وابسنه به فرش ماشینی می تواند هر خریدار با هر نوع سلیقه را راضی کند . یکی از محصولات پرطرفدار که زیبایی خاصی دارد گلیم است . در این مقاله قصد داریم شما ر ابا یژگی های این محصول آشنا کنیم . 

گلیم چیست ؟ 

گلیم یکی از انواع متداول از کفپوش است که از زمان های دور در بین ایرانیان رواج دارد . این محصول از صنایع دستی بخشی از اقوام ایرانی بوده و بسیاری از گلیم های موجود از زمان های قدیم دست بافت بوده اند . اما امروزه برخی کارخانجات فرش ماشینی به تولید این محصول نیز روی آورده اند . تنوع بسیار بالا در طرح های بافته شده در این محصول و استفاده از نخ و الیاف با کیفیت خریداران زیادی را به سمت این محصول هدایت کرد .

گلیم فرش، دست بافته‌ای ساده است از تار (پنبه یا پشم) و پود (پشم) که معمولاً از پشم حیوانات اهلی بر دار افراشته، بافته شده که هر منطقه طرح مختص به خود را داراست و عموماً به عنوان فرش کاربرد داشته‌است. ممکن است بافت گلیم فرش با تغییراتی کاربردهای دیگری غیر از فرش در بین عشایر داشته باشد: از جمله نمک دان، جل اسب، نوار چادر و ... 

در ادبیات فارسی عموماً گلیم فرش با زیلو یا جاجیم و… به یک معنی بکار رفته‌ است ولی به‌طور مشخص گلیم، فرشی است که از بافتن پود بر تارهایی که بر دار افراشته تنیده شده‌ است بافته می‌شود و از دستگاه های کمکی نظیر ماسوره و… استفاده نمی ‌شود که این مورد تفاوت گلیم فرش با زیلو یا جاجیم و انواع دیگر ذکر شده در ادبیات می‌باشد.

گلیم ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد و این ویژگی های خاص باعث سهولت و راحتی استفاده کنندگان آن است . در این مقاله قصد داریم به بررسی و معرفی هر کدام از این ویژگی های بپردازیم .

وزن سبک

این محصول وزن بسیار سبک دارد که باعث جا به جایی بسیار آسان آن می شود . به هیمن دلیل در قسمت هایی از منزل که امکان کثیف شدن زود به زود کفپوش می شود گزینه ای مناسب است . چرا که به راحتی قابل شست و شو و جا به جایی است .

طرح و رنگ متنوع

طرح های بافته شده  بر روی گلیم ها بسیار متنوع و زیبا هستند . استفاده از رنگ های گرم و شاد در این محصول باعث می شود فضایی گرم و صمیمی در منزل خود داشته باشید . هم چنین به راحتی با دکوراسیون شما ست خواهد شد .

استفاده از جنس پلی استر باعث براقیت و درخشندگی بیشتر آن شده و زیبایی و جلوه طرح و رنگ گلیم شما دو چندان خواهد بود . با استفاده از این محصول زیبا فضایی هنری و سرشار از رنگ های زیبا را تجربه خواهید کرد .

قیمت ارزان

این محصول قیمت بسیار ارازن تر نسبت به سایر محصولات دارد . به همین دلیل شما به راحتی می توانید تغییرات زود به زود و زیبایی را در دکوراسیون خود تجربه کنید .

عدم پرزدهی

این محصول پرزدهی ندارد که این ویژگی باعث اقبال خریداران است . پرزدهی در برخی محصولات باعث نارضایتی خریداران است که به خرید محصولاتی از قبیل گلیم روی می آورند .

جارو زدن آسان

با خرید گلیم ، در صورت کثیف شدن آن ، به راحتی با جارو زدن تمیز خواهد شد . شما می توانید این محصول را زیر میز ناهارخوری ، آشپزخانه و فضاهایی از این قبیل نیز استفاده نمایید .

قبل از خریدن گلیم در نظر داشته باشید که خاب این محصول بسیار کوتاه است . بنابراین جایگزین فرش برای شما نخواهد بود .

ابعادی که برای گلیم تعریف شده اند:

  • ۷۰×۱۰۰ سانتی‌متر
  • ۱۰۰×۱۵۰ سانتی‌متر، که به ذرع و نیم مشهور است و متداول‌ترین اندازه‌است.
  • ۲×۳ متر
  • ۳×۴ متر
  • کناره ها

گلیم فرش نوعی فرش بدون پرز است که از به هم خوردن و اتصال تار و پود تشکیل می شود. جنس گلیم فرش دستباف و گلیم فرش ماشینی عمدتا از پنبه، پشم، نخ های پشمی، کرک و همچنین ابریشم است.

گلیم فرش ماشینی

در عصر امروز گلیم فرش ماشینی که توسط ماشین آلات گلیم فرش تولید می شود، جای گلیم دست بافت را پر کرده است. گلیم فرش ماشینی قیمت مناسب تری نسبت به گلیم دستبافت دارد، به همین دلیل برای افرادی که اقتصاد خوبی برای خرید گلیم دستبافت ندارند، انتخاب گلیم فرش ماشینی کاشان جایگزین خوبی است. 

محیط آشپزخانه دارای آلودگی بسیار زیاد و چربی می باشد و چون گلیم فرش بدون پرز است انتخابی عالی برای این مکان خواهد بود همچنین در ادامه باید بیان داشت بهتر است که خرید گلیم فرش با قیمتی ارزان انجام بشود زیرا که در محیط آشپزخانه ممکن است سوختگی فرش صورت بگیرد و در صورتی که فرش گران قیمت برای این محیط انتخاب کرده باشید برای شما انتخابی مناسب نخواهدبود.

برای خرید فرش و گلیم فرش ماشینی با کیفیت و ارزان قیمت فروشگاه اینترنتی قالی کاشان ( www.ghaliekashan.com) را به شما پیشنهاد می کنیم .





:: برچسب‌ها: فرش کاشان , قالی کاشان , فرش 1200 شانه , فرش زیبا , گلیم , فرش 700شانه , خرید فرش ارزان قیمت , خرید گلیم فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: